پشتیبانی آنلاین
۹۸۹۱۵۴۶۰۲۰۲۲+
پشتیبانی آنلاین

  +۹۸۹۱۵۴۶۰۲۰۲۲

کاربرد پهپاد در کشاورزی

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest
print
امتیاز این مطلب:
5/5

کاربرد پهپاد در کشاورزی

کاربرد پهپاد در کشاورزی

مقدمه
استفاده از آفت کش ها در کشاورزی برای حفظ کیفیت تولید در مقیاس بزرگ ضروری است. سمپاشی این محصولات با استفاده از هواپیما باعث تسریع فرآیند و جلوگیری از فشرده شدن خاک می شود. با این حال، شرایط نامطلوب آب و هوایی (مانند سرعت و جهت باد) می تواند اثربخشی سمپاشی سموم دفع آفات را در یک مزرعه مورد نظر مختل کند. بنابراین، این خطر وجود دارد که آفت کش بتواند به مزارع همسایه منتقل شود. اعتقاد بر این است که مقدار زیادی از تمام آفت کش های مورد استفاده در جهان به خارج از مزرعه هدف منتقل می شود و تنها مقدار کمی در کنترل آفات موثر است. با این حال، با افزایش دقت در سمپاشی، می توان میزان سموم مصرفی را کاهش داد و کیفیت محصولات کشاورزی را بهبود بخشید و خطر آسیب های زیست محیطی را نیز کاهش داد. در چند سال گذشته، کاربرد پهپاد در کشاورزی به طور گسترده توسعه یافته است.

کاربرد پهپاد در کشاورزی

پهپادها به وسیله یک ریموت و از راه دور کنترل می شوند.

هواپیماهای بدون سرنشین در اشکال و اندازه‌های مختلف، از پرواز و فرود عمودی (VTOL) گرفته تا چند روتور یا بال ثابت، نوعی که معمولاً در هواپیماهای سنتی استفاده می‌شود، وجود دارند.
از مزایای پهپادها می توان به هزینه کم، طراحی سبک وزن، توانایی جمع آوری اطلاعات دقیق و خلبانی از راه دور آنها اشاره کرد. امروزه پهپادها به ابزار رایج تجارت در صنایع مختلف از جمله کشاورزی، ساخت و ساز و معدن تبدیل شده اند.
پیش‌بینی می‌شود تا سال 2028، بازار آسیا و اقیانوسیه کاربرد پهپادها در کشاورزی بیش از 300 درصد رشد کند و به 2.9 میلیارد دلار برسد. تحقیقات در ایالات متحده نشان می دهد که کاربرد پهپادها در کشاورزی به طور قابل توجهی بر درآمد برخی از کشاورزان تأثیر می گذارد. تحقیقات فدراسیون اداره مزرعه آمریکا نشان می‌دهد که کشاورزان آمریکایی که از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند، بازدهی ۱۲ دلاری در هر جریب برای ذرت و ۲ تا ۳ دلاری در هر هکتار برای سویا و گندم را مشاهده می‌کنند.

معایب سمپاش های مکانیزه زمینی و مزایای سمپاشی با پهپادها( پرنده¬ی هدایت پذیر از دور)

با توسعه ماشین آلات کشاورزی، بیشتر عملیات کشاورزی به صورت مکانیکی و با استفاده از ماشینهای چرخدار سنگین انجام می شود. مزیت مکانیزاسیون بهره وری بالا است، در حالی که انعطاف ناپذیری در زمین های کشاورزی کوچک و فشردگی خاک بر اثر تردد ماشین آلات سنگین، از معایب مکانیزاسیون است.

با بیان معایب سمپاش های تراکتوری و زمینی، به نوعی مزایای پهپادهای سمپاش مشخص می شود. سمپاش های تراکتوری و زمینی از قرار انواع سمپاش توربینی زراعی، سمپاش توربینی باغی و سمپاش های بومدار پشت تراکتوری می باشند که از انواع رایج در جهان بوده که به صورت سوارشونده، کششی و خودکششی در سمپاشی مزارع استفاده می شوند. عرض پاشش در سمپاش های بومدار، قادر به پاشش 8 تا 36 متر در هر مسیر می باشد. محدودیت ها یا معایب این سمپاش ها عبارتست از؛
1. مصرف بالای آب، که در هر هکتار حداقل 400 لیتر آب مصرف می باشد که علاوه بر حجم آن، محل پرکردن آن که گهگاه دور از محل سمپاشی می باشد باعث دردسر است. انواع سمپاش توربینی زراعی و سمپاش توربینی باغی مصرف آب نسبتا بالایی دارند.
2. کوبیدگی محصول و زمین به سبب تردد چرخ های تراکتور و سمپاش. چون سمپاش وقتی وارد زمین می شود که محصول بلند شده و رشد کرده است. ضمن اینکه وزن زیادی هم مجموعه سمپاش و تراکتور دارند و موجب فشردگی خاک می شوند. این مشکل با توجه به رطوبت احتمالی خاک در هنگام سمپاشی تشدید می شود.
3. غیریکنواخت بودن ذرات سم که به دلیل حجم بالای سمپاشی می باشد یا نوع نازل و فرسودگی قطعات و کنترل کاملی بر اندازه ذرات سم نیست. علاوه بر غیر یکنواختی ذرات سم، می توان به غیر یکنواختی پاشش محلول سم در همه قسمت های زمین هم اشاره کرد، بدین شکل تمام محصول، به یک اندازه محلول سمی دریافت نمی کند.
4. نیاز به تراز بودن زمین کاری. چون وقتی زمین تراز نباشد ارتفاع پاشش و همپوشانی بهم می خورد. علاوه بر آن، تراز نبودن و مسطح نبودن موجب حرکت سخت تراکتور در مزرعه می شود که هزینه های مختلفی اعم از مصرف سوخت بیشتر و آسیب به زمین و خاک را در پی دارد.
5. صدمه به بوته ها و تلفات محصول. تحقیقات و تجربه نشان داده است که درصد لهیدگی محصول در هر نوبت سمپاشی بین 8 تا 12 درصد میرسد. البته تحقیقات نشان داده که این مورد و امثالهم که تخریب بر اثر تردد تراکتور می باشد، با اجرای طرح کنترل ترافیک در مزرعه جبران می شود.
6. بازده کم روزانه کاری. بیشترین بازده کاری در این نوع سمپاشها به 15 هکتار در روز می رسد.

کاربرد پهپاد در کشاورزی

مهمترین شاخصه کاربرد پهپادها در کشاورزی، سرعت عملیات و عدم آسیب به محصول می باشد.

در ادامه معایب سمپاش  تراکتوری که از لانس و شیلنگ استفاده می کنند بیان می شود تا ضرورت استفاده از پهپادهای سمپاش بیشتر روشن شود. در حال حاضر، در بیش از 70 درصد مزارع کشور، از سمپاش لوله ای و لانسی استفاده می شود. در این گونه از سمپاشها، محلول سم را از یک یا دو نازل با فشار بالا به بوته ها می پاشند. در سمپاش های لوله ای و لانسی هم یک سری از معیاب وجود دارد که عبارتنداز؛
1. مصرف بالای آب در سمپاشهای تراکتوری لانس و شیلنگی.
2. غیر یکنواخت بودن ذرات مثل سمپاش بومدار. تفاوت قطر ذرات در سمپاش لانسی بسیار قابل توجه است.
3. درصد لهیدگی دارد ولی کمتر از بومدار. به دلیل حرکت اپراتور در مزرعه و هم چنین کشیده شدن شیلنگ روی محصولات، درصدی از محصولات دچار خرابی و لهیدگی می شود.

کاربرد پهپاد در کشاورزی

پهپادها به مراتب پربازده تر از سمپاش توربینی زراعی، سمپاش توربینی باغی و سمپاش بومدار هستند.

4. بازده کم روزانه حتی از سمپاش بومدار هم کمتر. به دلیل استفاده از نیروی انسانی یک سری از مسائل از جمله سرعت پایین و خستگی اپراتور منجر به افت بازده روزانه می شود.
5. بیش از 50 درصد (درصد بالایی) از سم روی زمین ریخته می شود. چون هم دبی بالاست و ذرات درشت هستند و معمولا محصول شسته شده و اضافه محلول سمی روی زمین می ریزد. همین طور حین تغییر مسیر شیلنگ، حجمی از محلول پرت شده و تلف می شود.

کاربرد پهپاد در کشاورزی

کارایی پهپادها قابل مقایسه با سمپاشی با لانس و شیلنگ نیست.

6. آلودگی محیط زیست و تلفات شدید را در پی دارد. به دلیل حجم پاشش بالا و همین طور سمی که روی خاک میریزد. مخصوصا این مشکل در گذر زمان بروز و جلوه بیشتری پیدا می کند.
7. سمپاشی به صورت زیگزاگی انجام می شود که منجر به نایکنواختی در پوشش دهی قطرات سم روی محصول می شود.
8. شخص کشاورز یا سمپاش هم داخل توده ای از ذرات سم قرار دارد و در نهایت، مسمومیت تدریجی مزمن در این روش گریز ناپذیر است.

مزایای پهپاد های سمپاش

پهپاد سمپاش علاوه بر اینکه این عیب ها را ندارد یک سری مزایا نیز دارد که عبارتند از؛
1. توانایی سمپاشی در زمینهای ناهموار که نه تراکتور و انسان می تواند به راحتی حرکت کند و مخصوصا پاشش در زمینه ای مرتفع، زمینهای تازه آبیاری شده یا گلی و زمین های شیبدار. به همین دلیل است که پهپاد ها در شالیزارهای پلکانی شمال ایران که امکان تردد تراکتور ندارد، کاربرد خوبی پیدا کرده اند.
2. در یک مطالعه مشخص شد که استفاده از پهپاد بهترین گزینه برای مبارزه ضربتی با کرم غوزه پنبه می باشد. با توجه به سرعت بالایی سمپاشی با پهپادها، جزء بهترین ادوات برای مبارزه به صورت ضربتی با آفات می باشد.
3. در هر 10 دقیقه یک هکتار را سمپاشی می کند. بنابراین سرعت سمپاشی با پهپاد بسیار قابل توجه و اختلاف بالایی با دیگر روش ها دارد و مخصوصا در مزارع وسیع بسیار کمک کننده است.

کاربرد پهپاد در کشاورزی

اجزای اصلی پهپادها از قبیل نازل ها، جی پی اس، مخزن سمپاش و پروانه در شکل نشان داده شده است.

البته پهپادها یک سری معایب هم دارند که قابل بیان است، مثل؛
1- حجم کم محلولی که می تواند انتقال دهد. 10 لیتر بیشتر نیست. برای یک هکتار مناسب است. البته نمونه های 20 لیتری هم موجود است.
2- نیاز به شارژ مجدد باطری در طول روز. خود پهپادها معمولا چند عدد باطری اضافه دارند، منتها در مزراع وسیع باید یک سری تجهیزات از قبیل موتور برق در کنار مزرعه باشد تا برای شارژ باطری ها به کار رود.
3- در صورت نیاز به خرید هزینه اولیه بالایی دارد.
4- کار با پهپادها و تنظیمات و سرویس آن به تخصص بالاتری نسبت به دیگر روش های سمپاشی نیاز دارد و معمولا باید از نیروی آموزش دیده استفاده شود.

استفاده های دیگر از فناوری پهپاد

در ادامه این مقاله به کاربرد پهپادها در کشاورزی که در جهان رایج است اشاره می شود. در ایران بیشترین استفاده از پهپادها برای سمپاشی است، اما در دنیا استفاده های مهم دیگری هم دارد که بدان اشاره می شود.

مدیریت آب و دارایی

با پرواز ایمن و با سرعت نسبتا بالا، پهپادها می توانند املاک بزرگ و کوچک را برای مدیریت دارایی ها، منابع و زمین به سرعت پوشش دهند. بسیاری از مزارع در حال حاضر از هواپیمای بدون سرنشین برای بررسی و حفظ سطح آب در سدها و سایر منابعی که قبلاً غیرقابل دسترس بودند استفاده می‌کنند و در عین حال هرگونه خطری را برای اپراتور یا مناطق اطراف از بین می‌برند.

عملکرد محصول و مراقبت

هنگام نگهداری محصولات و مزارع، بررسی محصول برای اطلاع از تصمیمات مدیریتی مهم است تا محصولات در زمان مناسب درمان مناسب را دریافت کنند. هواپیماهای بدون سرنشین به کاهش زمان کمک می‌کنند و از یافتن مناطقی که محصول به توجه ویژه نیاز دارد کمک می‌کند. با حسگرهای دقیق و دقیق، پهپادها می توانند تنش آبی، کم بودن مواد مغذی محصول و سلامت ضعیف خاک را تعیین کنند. با اجرای یک برنامه پهپاد، یک شرکت کشاورزی می تواند از نظر اقتصادی و زیست محیطی کارآمدتر از طریق هدف قرار دادن مناطقی که نیاز به مراقبت بیشتری دارند، شود.

کاربرد پهپاد در کشاورزی

پهپاد ها می توانند آینده بهتری برای کشاورزی رقم بزنند.

آینده پهپادها

پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی فناوری پهپادهای کشاورزی در سال 2028 به 8.4 میلیارد دلار استرالیا برسد که از 1.9 میلیارد دلار استرالیا در سال 2020 بیشتر است. همانطور که هواپیماهای بدون سرنشین و سایر فناوری های نوظهور به یک هنجار تبدیل می شوند، با رشد بیشتر فناوری بدون سرنشین، پیشرفت های هیجان انگیزی وجود خواهد داشت. مانند تکامل تلفن همراه، هواپیماهای بدون سرنشین نیز در کارهای روزمره در مزارع پیچیده تر، کاربر پسندتر و رایج تر خواهند شد. پیشرفت های بزرگی برای صنعت هواپیماهای بدون سرنشین از نظر حسگرها و اسکنرهایی که قرار است در فناوری آینده نصب شوند، پیش بینی می شود.

منابع

  •  نوروزیه، شهرام؛ جوکار، محمود؛ پهپادها و کاربرد سمپاش در مزارع پنبه، مرکز تحقیقات کشاورزی، 1400
  •  Kislaya Anand | Goutam R. “An Autonomous UAV for Pesticide Spraying” Published in International Journal of Trend in Scientific Research and Development (ijtsrd), ISSN: 2456- 6470, Volume-3 | Issue-3, April 2019, pp.986-990, URL: International Journal of Trend in Scientific Research and Development

مقالات پیشنهادی:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 اظهار نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درباره بنوان

گروه بازرگانی بنوان یک تیم حرفه ای است که با توجه به اهمیت توسعه مکانیزاسیون در حوزه صنعت ادوات کشاورزی و حاکمیت وضع نابسامان در این حوزه که اغلب ناشی از سوء رفتار برخی از تولید کنندگان و توزیع کنندگان سود جو، که آن هم متاثر از به روز نبودن دانش کشاورزان و عدم رسیدگی کافی مسئولین به این امر مهم می باشد، ورود به عرصه توزیع ادوات کشاورزی کرده است.

بنوان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

آخرین مقالات

در خبرنامه ما عضو شوید

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار و تخفیف ها زودتر از دیگران آگاه میشوید.

سبد خرید
Facebook Email Instagram YouTube Pinterest linkedin WhatsApp WhatsApp Telegram
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد