پشتیبانی آنلاین
۹۸۹۱۵۴۶۰۲۰۲۲+
پشتیبانی آنلاین

  +۹۸۹۱۵۴۶۰۲۰۲۲

تنظیمات و عیب یابی دیسک های کشاورزی

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest
print
امتیاز این مطلب:
5/5

 

عیب یابی و تنظیمات دیسک های کشاورزی

تنظیمات و عیب یابی دیسک های کشاورزی

مقدمه

دیسک های کشاورزی از یک سری پره ها یا بشقاب ها که روی محور قرار گرفته اند و شاسی آن، تشکیل شده است. در واقع این قطعات با اینکه به ظاهر ساده هستند اما یک سری ویژگی ها و امتیازات بزرگی به دیسک ها بخشیده اند. دیسک ها با کشیده شدن خود به دنبال تراکتور و چرخیدن پره های دیسک، می توانند به درون خاک نفوذ کرده و آن را شکافته و با توجه به گودی بشقاب، خاک به مقدار کمی برگردانده و خرد می شود. چرخیدن پره ها و تیزی لبه آنها منجر به خرد شدن بقایای گیاهی و محصولات قبل و علف های هرز می شود و در نتیجه دیسک های کشاورزی یک وسیله مناسب از این نظر می باشند. انواع دیسک ها از نظر شکل و شاسی شامل دیسک های آفست و تاندوم و از نظر اتصال به تراکتور شامل دیسک های سوار و کششی می باشند. دیسک های سوار کاربرد باغی دارند و دیسک های کششی کاربرد زراعی دارند. دیسک ها به دلیل سبک کاری دارای یک سری قطعات دوار مثل بلبرینگ ها و یاتاقان ها می باشند که از این نظر تنظیمات و عیب یابی های مهمی دارند. در ادامه به برخی تنظیمات، عیب یابی ها و ویژگی های دیسک ها در کشاورزی پرداخته می شود.

تنظیمات و عیب یابی دیسک های کشاورزی

وقتی در کاربرد دیسک، وسط راه کار پشته ایجاد می شود، چه کار کنیم؟ (در دیسک تاندوم)

این مشکل در دیسک های تاندوم ایجاد می شود و بدین معنی است که پس از عبور دیسک، پشت سر آن که نگاه می کنیم، در وسط پشته ایجاد شده است. بر خلاف آنکه در حالن عادی دیسک باید زمین را صاف کند و جوی و پشته ای پس از خود به جای نگذارد. برای این مشکل چند دلیل وجود دارد که با راه حل های آن در زیر آمده است؛
1- عمق کار گروه های عقبی زیاد است. دیسک معمولا از دو گروه تشکیل شده، یک گروه در جلو و یک گروه در عقب. پس ممکن است علت این عیب آن باشد که عمق کار گروه های عقب زیاد است یعنی دیسک هایی که روی گروه عقبی قرار گرفته اند، خیلی زیاد در زمین فرو می روند که باید از این امر اجتناب شود.
2- اگر دیسک سوار باشد، دلیلش می تواند آن باشد که بازوی میانی در انواع سوار درست تنظیم نشده است. بدین معنی که طول آن بلند است و باید طول آن را کم کرد تا دستگاه تراز هم بشود. چون یکی از روش های تغییر عمق کاری در دیسک های سوار تغییر طول ساق وسط در اتصال سه نقطه می باشد.

تنظیمات و عیب یابی دیسک های کشاورزی

3- در انواع کششی هم می تواند به دلیل عدم برقراری تراز طولی باشد که آن را باید بررسی و در صورت نیاز تراز طولی را برقرار کرد. البته تراز طولی در دیسک کششی چه از نوع دیسک تاندوم و چه از نوع دیسک آفست باشد، خیلی به ندرت به هم می خورد مگر اینکه دیسک را به حالت نیمه سوار کرده باشیم. اگر دیسک به دو بازوی اتصال هیدرولیک چپ و راست متصل شده باشد احتمال به هم خوردن تراز طولی وجود دارد.
4- احتمال دارد که مربوط به سرعت پیشروی باشد. سرعتی که تراکتور در مزرعه حرکت می کند عامل مهمی در ایجاد پشته در دیسک ها می باشد.
5- اگر با رعایت و اعمال همه موارد فوق باز هم پشته ایجاد می شود، حال باید در صورت امکان دو گروه عقب را به سمت محور مرکزی دستگاه بکشید و با این کار مانع از ایجاد پشته در مرکز دیسک شد.

وقتی در وسط راه کار جوی ایجاد می شود چه کار کنیم؟ ( در دیسک تاندوم)

این مشکل هم برعکس حالت فوق بدین معنی است که در وسط عرض کار، پس از عبور دیسک، یک جوی ایجاد شده است. دیسک پس از عبور، پشت و در مرکز مسیر خود یک جویچه کوچک به جای می گذارد. دلایل و راه حل های این مشکل عکس حالت فوق است. یعنی برعکس راهکارها و دلایل مورد (1) اتفاق افتاده است که منجر به ایجاد جوی در وسط آن شده است. در ادامه یک سری دلایل و راه حل ها به صورت خلاصه، درباره این مشکل ارائه می شود.
1- عمق کار گروه های عقبی کم است. این عمق کم، منجر به ایجاد جوی در دیسک ها می شود.
2- تراز طولی را برقرار کنید. که منجر به افزایش عمق گروه عقبی شود. در هر شرایطی چه در دیسک ها و چه در دیگر ادوات کشاورزی تا حد ممکن تراز طولی و عرضی را برقرار کنید.
3- سرعت پیشروی نامناسب است. هر ادواتی یک سرعت پیشروی مطمئنه دارد که باید رعایت شود.

تنظیمات و عیب یابی دیسک های کشاورزی

شیارهای ایجاد شده جانبی خیلی عمیق هستند. چه کنیم؟! ( دیسک تاندوم و آفست)

در اصل یک شیار در طرفین مسیر حرکت دیسک ایجاد می شود. ولی این شیار نباید خیلی عمیق باشد. معمولا ردیف جلویی پره های دیسک، خاک را به بیرون و ردیف عقبی خاک را به داخل می ریزد. به همین دلیل یک شیار کوچک در طرفین دیسک ایجاد می شود که معمولا در مسیر برگشت پر می شود.درت
1- شاید از پره های شیار پر کن استفاده نشده است. باید آن ها را روی عقبی ببندید. پره های شیار باز کن، دیسک های کوچکی هستند که در دو طرف ردیف عقبی دیسک ها بسته می شود.
2- عمق قسمت عقب دستگاه زیاد است که باید دستگاه تراز شود. چون معمولا بر اساس برهم خوردن تراز طولی، عمق عوض می شود.

گروه های جلویی پشته ایجاد می کنند. چرا و چطور حل بشود؟ (دیسک تاندوم)

1- دلیل اول آنکه پره های انتهایی آنها عمیق کار می کنند. یعنی پره هایی که به انتها داخلی وصل شده اند عمیق¬تر کار می کنند. وقتی عمیق کار می کنند یعنی حجم خاکی که برداشت و جا به جا می کنند زیاد می باشد که همین مسأله موجب ایجاد پشته می شود.
2- فاصله گروه های عقبی از هم بسیار کم است، این مسأله هم باعث ایجاد پشته در گروه های جلویی دیسک ها می شود و فاصبه دو گروه عقبی نباید بیش از حد از هم کم باشد.

تفاوت دیسک کروی و مخروطی

یکی از سوالاتی که احتمالا برای بهره برداران از ادوات کشاورزی پیش می آید آن است که چه تفاوتی از لحاظ کاری بین دیسک کروی و مخروطی وجود دارد. از لحاظ ظاهری و شکلی پره های دیسک به دو نوع تقسیم بندی می شوند. یک مدل شکل حالت پره کروی داره یعنی دیسک میشود یک قطاعی یا بخشی از دایره و در یک مدل دیگر، پره حالت مخروط یا مخروط ناقص دارد. بدین معنی که گودی یا دیواره پره در حالت کروی انحنا دار هست و در حالت مخروطی به صورت یک سطح صاف و مستقیم می باشد.
1- نوع مخروطی معمولا عمل دیسک زدن را با شدت بیشتری نسبت به نوع کروی انجام می دهد. اما تمایل آن به گیرکردن در برخی از خاک های چسبنده زیادتر است.
2- همچنین خاک در بین بشقابهای مخروطی بهتر حرکت می کند تا در بشقابهای کروی. چون فاصله سطح داخلی یک پره نسبت به پره مجاور از بالا تا پایین یکسان است.
3- پره کروی چون مسیر حرکت خاک پیچیده تر است و یک خط صاف نیست و علاوه بر آن فاصله صفحه رویی و پشتی دو دیسک مجاور از بالا تا پایین متغیر است، خاک بیشتر فشرده می شود. و حرکت خاک سخت تر است.
4- دیسک مخروطی چون سطح تماس کمتری با خاک دارند، بهتر در خاک نفوذ می کند و در یک نیروی ثابت عمق کار بیشتری دارند.

تفاوت دیسک مخروطی و کروی

پس از دقت در ویژگی های هر یک از دیسک های کروی و مخروطی نتیجه گرفته می شود که نفوذ پره مخروطی در خاک بیشتر است که برای خرد کردن بقایا و کندن ریشه های علف های هرز مناسب تر است و در ضمن به توان کشش کمتری هم نیاز دارند در مقابل دیسک با پره کروی فشار بیشتری به خاک می آورد و در خرد کردن بیشتر کلوخ ها مؤثرتر است. در ضمن خاک را هم با بذر و کود بیشتر مخلوط می کند.
در ادامه این مقاله برخی دیگر از عیوب کاری دیسک ها که کوچکتر هستند پرداخته می شود.

کشش جانبی به تراکتور وارد می شود

یعنی تراکتور چپ و راست می شود و مستقیم پیش نمی رود. این مشکل یک علت مهم می تواند داشته باشد، یک اینکه دیسک تراز نیست که باید به شیوه مناسب تراز بودن آن بررسی و در صورت لازم تراز شود. هم تراز طولی و هم تراز عرضی.

 چرخ های تراکتور زیاد بکسوات می کنند

یعنی علی رغم چرخش چرخ ها، پیشروی تراکتور کم است. این مشکل به دلیل عدم توانایی تراکتور در کشیدن دیسک و یا نامناسب بودن شرایط خاک مخصوصا از لحاظ رطوبتی می باشد. این عیب دو علت به صورت خاص می تواند داشته باشد. یک اینکه عمق کار زیاد است و توانایی کشش تراکتور کافی نیست که باید حتما عمق کار کم شود تا توان کمتری برای کشش نیاز باشد. دوم اینکه وزن روی چرخ های جلو کافی نیست. در این حالت باید تراکتور را سنگین کرد و وزنه روی چرخ های جلو تراکتور اضافه کرد. چون اضافه کردن وزنه روی چرخ ها منجر به افزایش کشش می شود.

تنظیمات و عیب یابی دیسک های کشاورزی.

گروه های دیسک گرفتگی پیدا می کنند.

در این صورت بقایا یا خاک بین دیسک ها قرار میگرند و با ایجاد گرفتگی مانع جریان مطلوب خاک بین پره های دیسک می شوند. این مشکل دو علت می تواند داشته باشد که دلیل اول آن است که زمین خیلی مرطوب است. رطوبت زمین از حالت گاورو بیشتر است. که باید در اولین نوبت کاری عمق را خیلی کم کنیم و کمک کنیم به خاک تا سریع تر خشک شود. دلیل دوم این است که زاویه گروه در خاک مرطوب زیاد است که باید آن را تا حد مطلوب کاهش دهید. با کاهش زاویه فضا برای عبور بقایا و خاک باز تر می شود و این امر راحت تر صورت می گیرد. همانطور که از بین دلایل و راه حل بر می آید دلیل اصلی همان رطوبت زیاد خاک می باشد. رطوبت مناسب برای دیسک زنی در کشاورزی همان رطوبت مناسب برای شخم و گاوآهن زدن می باشد که برابر رطوبت گاورو در اصطلاح است.

پره های دیسک در ضمن کار صدا می کنند

دلیل آن است که مهره سر محور گروه با گشتاور کافی محکم نشده است. که باید کار را بی درنگ متوقف کرده و تا گشتاور معین آن را سفت کنید.

عمق نفوذ کم است

دیسک در عمق کمتری کار می کند و نمی تواند درون خاک تا عمق مطلوب نفوذ کند. این مشکل در ابتدا مربوط به زاویه گروه های دیسک می شود که باید بررسی شده و در صورت لزوم تنظیم شوند تا عمق کاری مناسب دیسک ها حفظ شود. دوم دلیل آنکه وزن دستگاه کم است که باید به وزن دستگاه از طریق افزودن کیسه خاک روی شاسی انجام شود. تا بدین ترتیب عمق کاری به دلیل وزن زیاد، بیشتر شود.

منابع
1- منصوری راد، داوود، تراکتورها و ماشین های کشاورزی، جلد اول، چاپ سوم.
2- شفیعی، سید احمد، ماشین های خاکورزی، چاپ اول، 1374

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 اظهار نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درباره بنوان

گروه بازرگانی بنوان یک تیم حرفه ای است که با توجه به اهمیت توسعه مکانیزاسیون در حوزه صنعت ادوات کشاورزی و حاکمیت وضع نابسامان در این حوزه که اغلب ناشی از سوء رفتار برخی از تولید کنندگان و توزیع کنندگان سود جو، که آن هم متاثر از به روز نبودن دانش کشاورزان و عدم رسیدگی کافی مسئولین به این امر مهم می باشد، ورود به عرصه توزیع ادوات کشاورزی کرده است.

بنوان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

آخرین مقالات

در خبرنامه ما عضو شوید

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار و تخفیف ها زودتر از دیگران آگاه میشوید.

سبد خرید
Facebook Email Instagram YouTube Pinterest linkedin WhatsApp WhatsApp Telegram
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد