پشتیبانی آنلاین
۹۸۹۱۵۴۶۰۲۰۲۲+
پشتیبانی آنلاین

  +۹۸۹۱۵۴۶۰۲۰۲۲

عیب یابی و تنظیمات روتیواتور

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest
print
امتیاز این مطلب:
5/5

عیب یابی و تنظیمات روتیواتور

عیب یابی و تنظیمات روتیواتور

روتیواتور واقعا یک دستگاه خاص هست که یک سری قابلیت ها دارد که اگر سر جای خودش استفاده شود، شاید

هیچ وسیله دیگر جای آن را نمی گیرد. این ویژگی ها برای انواع روتیواتور اعم از روتیواتور ثابت، روتیواتور کشویی و روتیواتور بازویی صدق می کند.
اول روتیواتور را مختصرا و نکات مهم آن را بشناسیم؛
اگر خیلی ساده بیان کنیم، روتیواتور دستگاهی است که از محور تواندهی تراکتور قدرت می گیرد وبا انتقال این قدرت به شافتی که روی آن یک سری پره نصب شده و با دوران این شافت، قدرت به خاک منتقل می شود و خاک را کنده و پرت می کند. مهمترین تفاوت و ویژگی روتیواتور همین است که شافت دوار و مجموعه های تیغه های منتصب روی آن، در جهت چرخش چرخ های تراکتور می چرخند. شاید توجه به همین نکته ساده، کمک بسیار زیادی به درک جایگاه روتیواتور کند. با توجه به همین درکی که داریم، بپردازیم به جایگاه این دستگاه؛
1- روتیواتور تنها دستگاهی است که بقایا و علف های هرز را خورد کرده و با خاک مخلوط می کند. باعث می شود تا بقایا خیلی خوب با خاک مخلوط شوند و در نتیجه بقایا سریعتر فرسوده شده وجذب خاک شوند. همین ویژگی باعث شده تا در باغات و مناطق با بقایا و علف هرز زیاد کاربرد پیدا کند. دیگر ادواتی که کاربرد کنترل علف هرزی دارند این کار را انجام نمی دهند. گاوآهن برگرداندار فقط علفهای هرز را زیر خاک می کند، دیسک فقط علفهای هرز را برش میدهد و آن چنان ریز نمی کند.

عیب یابی و تنظیمات روتیواتور

2- تنها وسیله ی خاکورزی است که شکل تیلری آن کارایی بالایی دارد. این به دلیل کشش منفی این وسیله است چون خودش روی زمین هم خاکورزی می کند و هم جلو می رود و اپراتور نیاز نیست آن را هل بدهد، فقط باید آن را کنترل کند و گاز بدهد.
3- نکته خیلی مهم اینکه کشش منفی دارد، کشش منفی یعنی کلا بحث کشش و بکسوات و شرایط خاک و وزن تراکتور و انتقال وزن و آن همه درگیری و مسأله کنار می رود و با بازده بیشتر از توان محور تواندهی استفاده می شود. همین مسأله موجب شده تا در شرایط مرطوب تر هم کارایی داشته باشد.
4- برای نفوذ به خاک نیاز به وزن ندارد بلکه چرخش آن و اکتیو بودن آن باعث می شود به خاک نفوذ کند. برعکس ادواتی مثل دیسک که باید سنگین باشد.
5- تنها وسیله ای است که می تواند همزمان هم آفست کار کند و هم مرکزی. مثل مدلهای روتیواتور بازودار، روتیواتور کشویی و روتیواتور سنسوردار آن که در باغات علفهای هرز بین درختان را از بین می برد. این مسأله هم برمیگردد به جهت چرخش آن که مثل چرخ خودرو که فرمان میگیرد و چپ و راست می شود. در مقایسه باید گفت سیکلوتیلر با اینکه میچرخد ولی به دلیل جهت چرخش آن که عمودی است این قابلیت را ندارد و استفاده نمی شود. پس در مخلوط کردن علفهای هرز باغات و مخلوط کردن آن با خاک، از جهت توانایی کار در بین درختان، یک وسیله مناسب است.
6- به دلیل کشش منفی که دارد و فشار کششی که به تراکتور نمی آورد خیلی عالی می تواند در ترکیب با دیگر ماشین آلات کارایی داشته باشد. که مهمترین آن کمبینات هست که در ترکیب با کارنده به کار می رود. البته با دیگر ادوات مثل چیزل هم ترکیبی آن ساخته شده که نیاز به بررسی بیشتر از جهت کارایی کل دستگاه دارد.

روتیواتور یکی از ادواتی است که تنظیمات و عیب یابی زیادی دارد. این وسیله چون از قطعات زیادی تشکیل شده و همچنین قطعات دوار زیادی دارد تنظیمات و عیب یابی زیادی دارد. قطعات دوار در روتیواتور گیربکس و دنده ها و شافت و پره ها می باشد. روتیواتور به صورت فعالانه خاک را خرد می کند و شخم و خاکورزی را انجام می دهد شبیه ادوات کششی نمی باشد. روتیواتور از توان محور خرمنکوب استفاده می کند و ادوات کششی مثل اکثر خاکورزها از توان مالبندی و کششی استفاده می کنند. رعایت تمام تنظیمات هر چقدر هم که کوچک و ساده باشند الزامی می باشد و منجر به انجام عملیات خاکورزی با کیفیت و صحیح می شود. در ادامه به یک سری تنظیمات و عیب یابی های متداول در روتیواتور پرداخته می شود.

اگر قدرت مصرفی روتیواتور بسیار زیاد بود چیکار کنیم؟

هر قدرتی تراکتور نیاز داشته باشد از ناحیه موتور تأمین میشود و از نظر اینکه همه فشار ها در نهایت به موتور و مجموعه انتقال قدرت وارد می شود تفاوتی وجود ندارد. هر چه بار مقاوم روی محور تواندهی بیشتر شود، توان مصرفی روتیواتور هم بیشتر می شود. دلایل زیر اعم دلایلی است که منجر به افزایش قدرت بسیار زیاد مورد نیاز روتیواتور می باشد.
1- سرعت محور دوار زیاد است. در این حالت چون سرعت دورانی زیاد است پره ها با سرعت بالا پشت سر هم به زمین برخورد می کنند تا در عمق مورد نظر خاک را بردارند. که منجر به افزایش توان مصرفی می شود و باید با تعویض جعبه دنده آن را کاهش داد. سرعت دورانی را باید متناسب با کار و هدف از عملیات انتخاب کرد. سرعت دورانی تعیین کننده میزان خرد شدن ذرات خاک و پودر شدن آن می باشد. به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. البته همه روتیواتورها امکان تغییر سرعت دورانی را ندارند. به طور مثال روتیواتورهای کوچک با تعداد پره کم، معمولا فقط با یک سرعت دوران می کنند ولی روتیواتورها بزرگتر که دارای گیربکس بزرگتری هستند امکان انتخاب دو سرعت یا چهار سرعت می باشد که این کار با تغییر دنده های گیربکس امکان پذیر است.
2- تیغه ها خمیده، شکسته یا دارای آرایش نادرست می باشند. که باید یا آنها را صاف یا تعویض کرد یا آنها را به شکل مارپیچی قرار داد. باید مرتب تیغه های روتیواتور چک شوند تا دچار خمیدگی یا شکستگی نشده باشند. مخصوصا اگر زمین دارای سنگ باشد امکان خراب شدن تیغه ها و لب پر شدن آنها وجود دارد که که باید با فاصله زمانی کم پره ها چک شوند.

عیب یابی و تنظیمات روتیواتور

3- عمق کار زیاد است که باید عمق را کم کرد یعنی فاصله محور دوار با زمین را زیاد کرد. تغییر عمق کار در روتیواتور به وسیله کفشک ها انجام می شود. بدین ترتیب که برای افزایش عمق، کفشک بالاتر بسته می شود و برای کاهش عمق کفشک روتیواتور پایین تر بسته می شود. کفشک ها با پیچ به شاسی بسته می شوند و امکان باز و بسته کردن پیچ ها به راحتی وجود دارد.
4- سرعت تراکتور زیاد است. با اینکه در روتیواتور کشش منفی است، منتها در سرعت بالا همان حالت کشیدن دستگاه توسط تراکتور بیشتر می شود که منجر به افزایش توان مصرفی میگردد. سرعت پیشروی روتیواتور روی میزان نرم شدن خاک هم تأثیرگذار است. هر چه سرعت پیشروی تراکتور کمتر باشد میزان نرم شدن خاک به طور فزاینده زیاد می شود. و در مقابل هر چه سرعت پیشروی زیادتر باشد، خرد شدن خاک کمتر می شود.

دستگاه روتیواتور ناموزون عمل می کند، چه علت و چه راهکارهایی دارد؟

یکی از مشکلات یا عیب یابی روتیواتورها که رایج می باشد، بحث ناموزون عمل کردن آن می باشد. ناموزون عمل کردن می تواند به معنای آنکه به طور یکنواخت روی زمین کشیده نمی شود و زیاد بالا و پایین میپرد و سطح یکنواختی بر جای نمی گذارد. چون قاعدتا باید سطح پس از روتیواتورزنی هموار باشد البته نه اینکه حتما صاف باشد ولی هر حالتی که دارد باید یکنواخت باشد. به طور مثال یک جا خاک خیلی پودر شده و جای دیگه کمتر.
این مشکل چند علت دارد که عبارتست از؛
1- زاویه اتصال میل کاردان روتیواتور زیاد است. این زاویه نباید از 40 درجه بیشتر شود. یعنی نسبت با افق بیشتر از 40 درجه نمی تواند بالا یا پایین شود. با شکستن این زاویه توان به خوبی از کاردان منتقل نمی شود و به سرعت مطلوب نمی رسد. در این حالت باید زاویه را کمتر کرد که احتمالا منجر به کار در عمق بالاتری می شود.

عیب یابی و تنظیمات روتیواتور

2- تیغه ها آرایش مارپیچی مطلوبی ندارند. یا بعضی تیغه ها خم شده یا شکسته اند و یا آرایشی نداره که در یک لحظه فقط یک تیغه با خاک در تماس باشد.
3- چارشاخ های کاردان فرسوده شده است و توان دورانی به طور مطلوب منتقل می شود. که باید بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند.
رطوبت مناسب روتیواتورزنی چه شرایطی باید داشته باشد؟
1- به طور کلی روتیواتور رطوبت موجود خاک را بهتر حفظ می کند. از آنجا که روتیواتور فقط یکبار یا در نهایت دوبار به کار می رود، رطوبت خاک را بیش از سایر عملیات یعنی شخم و دیسک و کولتیواتور حفظ می کند. به این سبب این وسیله برای شخم زدن در مناطق دیم و نیز کشت محصول در بقایای شخم قبلی برای مثال گندم در سویا که حفظ رطوبت از اهمیت زیادی برخوردار است بسیار مناسب می باشد.
2- با افزایش رطوبت خاک، باید دور محور دوار را زیادتر کرد تا به حرکت خاک در بین تیغه ها و دور محور کمک کند. ضمن آنکه می توان تعداد تیغه ها را برای حرکت آسانتر خاک کم کرد. سه جفت تیغه روی فلانژ قرار دارد که می توان یک جفت آن را برداشت. البته باید توجه داشت که خاک همزن در خاک ها بسیار مرطوب نتایج منفی دارد چون کلوخه هایی به وجود می آید که شاید هیچ وقت نتوان آنها را خرد نمود. فشردگی و سختی این کلوخ ها به دلیل برخورد خاک بسیار مرطوب با درپوش بیشتر است چون فشرده تر می شود. با خرد نشدن یا تأخیر در خرد شدن کلوخ ها، جوانه زنی و رشد به تأخیر می افتد.
در خاک های بسیار خشک هم سبب فرسایش بیش از حد تیغه ها و ایجاد گرد و خاک بیشتر می شود. که به ساختمان خاک ضربه میزند و فرسایش خاک را بیشتر می کند و علاوه برآن سله پس از آبیاری را هم بیشتر می کند.

عیب یابی و تنظیمات روتیواتور

شرایط سرعت دورانی و سرعت پیشروی تراکتور در روتیواتور زنی

یکی از تنظیمات روتیواتور، بحث سرعت دوران شافت پره ها و سرعت پیشروی تراکتور می باشد. به طور کلی کمتر بودن سرعت دورانی محور نتایج مثبتی چون کاهش قدرت مورد نیاز، حفظ ساختار خاک و کاهش فرسایش تیغه، کاهش مصرف سوخت شده و موجب صرف وقت کمتری می شود.
وقتی که سرعت محور دوار و سرعت رو به جلو تراکتور متناسب باشد، در هنگام چرخش محور دوار، فاصله ای بین خاک بریده نشده در جلو محور دوار و سطح خارجی تیغه بوجود می آید. درواقع این یک گپ است که بین خاک دست نخورده در جلو محور و سطح خارجی تیغه ایجاد می شود. با افزایش عمق شخم، این فاصله به تدریج کاهش یافته و تیغه ها در تماس دائم با خاک بهم نخورده خواهند بود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 اظهار نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درباره بنوان

گروه بازرگانی بنوان یک تیم حرفه ای است که با توجه به اهمیت توسعه مکانیزاسیون در حوزه صنعت ادوات کشاورزی و حاکمیت وضع نابسامان در این حوزه که اغلب ناشی از سوء رفتار برخی از تولید کنندگان و توزیع کنندگان سود جو، که آن هم متاثر از به روز نبودن دانش کشاورزان و عدم رسیدگی کافی مسئولین به این امر مهم می باشد، ورود به عرصه توزیع ادوات کشاورزی کرده است.

بنوان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

آخرین مقالات

در خبرنامه ما عضو شوید

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار و تخفیف ها زودتر از دیگران آگاه میشوید.

سبد خرید
Facebook Email Instagram YouTube Pinterest linkedin WhatsApp WhatsApp Telegram
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد