پشتیبانی آنلاین
۹۸۹۱۵۴۶۰۲۰۲۲+
پشتیبانی آنلاین

  +۹۸۹۱۵۴۶۰۲۰۲۲

کالیبراسیون سمپاش های توربینی

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest
print
امتیاز این مطلب:
5/5

کالیبراسیون سمپاش های توربینی

کالیبراسیون سمپاش های توربینی

مقدمه
نرخ نادرست کاربرد سموم دفع آفات، الگوهای پاشش و اندازه قطرات نامناسب می تواند منجر به حرکت آفت کش از منطقه مورد نظر و کاهش اثر آفت کش ها شود. اولین مرحله در کالیبراسیون سمپاش، تعیین نوع و اندازه صحیح نازل است. جنس نازل ها به دلیل مقاومت آن به خوردگی و سایش بسیار مهم است.
به دلیل به موقع بودن و اثربخشی، کاربرد آفت کش های شیمیایی در دنیا رایج شده است. اما روش کنترل علف های هرز و حشرات با استفاده از آفت کش ها در تولیدات کشاورزی به نگرانی‌هایی در مورد ورود مواد شیمیایی به آب های زیر زمینی و آلودگی آنها شده است. یک مطالعه اخیر در نبراسکا در آمریکا نشان داد که دو سوم از کاربران به طور نامناسب از آفت کش ها استفاده می کردند (اشتباهات نرخ کاربرد بیشتر از 5 درصد دارند). مطالعه مشابهی که در داکوتای شمالی در آمریکا انجام شد نشان داد که 60 درصد سمپاش های آزمایش شده دارای خطای کالیبراسیون بیش از 10 درصد بودند. اگرچه اختلاط نادرست مخزن باعث برخی از این خطاها می شود، اکثر مشکلات ناشی از کالیبراسیون نادرست تجهیزات سمپلش و نازل های فرسودهمی باشد.

علت و چرایی کالیبراسیون سمپاش

کالیبراسیون برای بررسی دقت خود سمپاش می باشد. در حالی که استفاده کم آفت کش ممکن است منجر به کنترل ناکارآمد آفات شود، آفت کش بیش از حد باعث هدر رفتن پول می شود، ممکن است به محصول آسیب برساند و خطر بالقوه آلودگی آب های زیرزمینی و محیط را افزایش دهد. هدف اصلی کالیبراسیون تعیین نرخ واقعی کاربرد بر حسب گالن یا لیتر در هر هکتار است، سپس در صورتی که تفاوت بین نرخ واقعی و نرخ مورد نظر بیشتر یا کمتر از 5% نرخ مورد نظر باشد، تنظیمات را انجام دهیم.
یک سوالی که همیشه مطرح می شود آن است که چرا باید سمپاش خود را کالیبره کنم؟ یکی از دلایل برمی گردد که روی سرعت پیشروی مطمئن نیستیم که به شدت تحت تأثیر دقت داده های عوامل کنترل کننده سرعت قرار می گیرد. حتی اگر سرعت توسط سنسوری تعیین شود که چرخش چرخ‌های عقب تراکتور را اندازه‌گیری می‌کند، سرعت حرکت محاسبه‌شده ممکن است به چند دلیل دقیق نباشد: مانند کم بودن فشار باد تایر (که باعث کاهش شعاع چرخش لاستیک می‌شود) یا شرایط زمین که ممکن است باعث لغزش یا بکسوات لاستیک شود (مانند زمین مرطوب یا خاک نرم و شنی). بنابراین، همیشه ایده خوبی است که یک کالیبراسیون دستی سمپاش انجام دهید و میزان واقعی کاربرد سمپاش را با آنچه که توصیه شده است را مقایسه کنید. علاوه بر این، ممکن است نازل فرسوده روی بوم را مشخص نشود. تمام نازل های وصل شده را تمیز کنید. خروجی همه نازل ها را برای مدت زمان معینی در فشار سمپاشی معین بررسی کنید. خروجی اندازه گیری شده از هر نازل را با خروجی مورد انتظار یک نازل کاملاً جدید که در کاتالوگ نازل نشان داده شده است برای فشار پاشش یکسان مقایسه کنید. نازل هایی را که خطای خروجی بیش از 10 درصد از خروجی نازل جدید نشان می دهند، تعویض کنید. پس از انجام همه این کارها، اکنون آماده کالیبره کردن سمپاش خود هستید.

کالیبراسیون سمپاش های توربینی

انواع سمپاش توربینی باغی که در باغات کاربرد دارند.

نویسندگان:

ویژگی های نازل سمپاشی

اولین گام در کالیبراسیون سمپاش های توربینی، تعیین نوع و اندازه صحیح نازل است ( نرخ جریان). از نازل های فن مسطح برای پخش سمپاشی بیشتر علف کش ها و برخی حشره کش ها استفاده می شود. جنس نازل ها وقتی که از مواد سخت و مقاوم به سایش مانند تنگستن، کاربید، سرامیک و فولاد ضد زنگ سخت شده ساخته شود باعث می شود تا در یک بازه زمانی طولانی نرخ جریان یا دبی سمپاش مقدار ثابتی داشته باشد. نازل های ساخته شده از مواد با دوام کمتر مثل نازل پلاستیکی و نازل برنجی، تنها پس از یک دوره کوتاه پاشش، سرعت جریان را افزایش می دهند و دبی آنها تغییر می کند. به عنوان مثال، پس از 50 ساعت پاشش، یک نازل برنجی می تواند سرعت جریان 10 تا 15 درصد افزایش یابد، در حالی که یک نازل فولاد ضد زنگ سخت شده تنها حدود 2 درصد افزایش می یابد. افزایش نرخ جریان ناشی از افزایش سطح دهانه نازل است. هزینه اضافی برای خرید یک نازل بادوام تر می تواند با کاهش تعداد خرید نازل ضعیف تر و کاهش مصرف سموم جبران بشود.
یکی از دلایل رایج پوشش غیر یکنواخت، گرفتگی نازل ها است. برای تشخیص گرفتگی، هنگام سمپاشی، به طور دوره‌ای مراقب نازل‌ها باشید. همیشه نازل های اضافی را در جعبه ابزار خود حمل کنید و در صورت خرابی هر کدام، بلافاصله نازل های خراب را با نازل های سالم و نو جایگزین کنید.

کالیبراسیون سمپاش های توربینی

سمپاش توربینی باغی متناسب با سمپاشی درختان بزرگ

نکات کالیبراسیون سمپاش ها

روش های مختلفی برای کالیبره کردن سمپاش وجود دارد. صرف نظر از اینکه کدام روش را انتخاب می‌کنید، معمولاً بیش از 30 دقیقه طول نمی‌کشد و فقط سه چیز مورد نیاز است: یک تایمر (یا ساعت یا تلفن‌های هوشمند) که ثانیه‌ها را نشان می‌دهد، یک نوار اندازه‌گیری و یک شیشه درجه‌بندی شده بر حسب لیتر.
برای افزایش سرعت جریان و یا میزان پاشیده شدن محلول سمی در یک سطح معین، باید یا سرعت حرکت یا سرعت پیشروی را کاهش دهید یا فشار پاشش را افزایش دهید. برعکس زمانی که شما نیاز به کاهش نرخ درخواست دارید صادق است. همانطور که این تغییرات را انجام می دهید در شرایط عملکرد مناسب و ایمن سمپاش باقی می مانند. به یاد داشته باشید افزایش فشار منجر به افزایش تعداد قطرات کوچک و مستعد رانش می شود.
در حین کالیبره کردن، و به خصوص کار با سمپاش، یک نکته بسیار مهم را فراموش نکنید: ایمنی. اگرچه در طول کالیبراسیون از آب تمیز استفاده می شود، اما همچنان باید از تماس با سموم دفع آفات در داخل یا خارج تجهیزات سمپاش محافظت کنید. از تجهیزات محافظ شخصی، حداقل دستکش و عینک استفاده کنید. به دلایل ایمنی، هنگام کالیبره کردن، به جای مخلوط های شیمیایی واقعی از آب استفاده کنید.

کالیبراسیون سمپاش توربینی به روش تعیین سرعت پیشروی

کالیبراسیون سمپاش ها بسیار مهم است که واقعا تأثیر مهمی در میزان سم مصرف شده دارد. چون ما در کالیبراسیون، سمپاش را تنظیم می کنیم که چه مقدار سم در مزرعه پاشیده شود و تراکتور با چه سرعتی در باغ یا مزرعه حرکت کند که همه جای باغ به اندازه استاندارد سمپاشی شود.
این مورد جزء تنظیمات یا کالیبراسیون سمپاش های توربینی محسوب می شود که مشخص می کند برای پاشش مقدار معینی از با چه سرعتی باید تراکتور درمزرعه یا باغ حرکت کند تا سم اضافه نیاید یا اینکه بالعکس کم نیاید و مقداری از زمین بدون سمپاشی باقی نماند.

کالیبراسیون سمپاش های توربینی

درصد پاشش سم به نقاط مختلف درخت.

برای اینکه حساب کنیم با چه سرعتی در سمپاش توربینی باغی باید حرکت کنیم، قبلش باید یک سری اطلاعات داشته باشیم. اول دبی هر نازل هست که یا از اعداد سازنده باید استفاده کرد البته به شرطی که نازل ها نو باشند و یا دبی یک نازل را در مدت یک دقیقه با یک ظرف مدرج اندازه بگیرید. التبته اگر ظرف مدرج نبود می تواند وزنی هم استفاده کرد و میزان آب خروجی را وزن کرد. این دبی یک نازل است که باید در تعداد آنها ضرب شود تا دبی کل نازل ها در یک دقیقه بدست آید.

بعد از دبی نوبت به عرض پاشش است. در سمپاش توربینی باغی اگر ردیف درختان در دو مرتبه عبور، سمپاشی شود، عرض پاشش می شود نصف فاصله ردیف درختها. اگر یکبار عبور سمپاشی ردیف درختان انجام شود، عرض پاشش می شود برابر با فاصله درختان.

با داشتن این دو مورد با رابطه پایین می توانیم حساب کنیم که برای پاشش 1000 لیتر محلول سم در هکتار، با چه سرعتی باید حرکت کند.

(0.6×نازلها دبی)/(پاشش عرض)

این رابطه سرعت تراکتور بر حسب کیلومتر بر ساعت حساب می کند. البته تأکید می شود این سرعت برای پاشش 1000 لیتر بر هکتار است.

با یک مثال بیشتر توضیح می دهیم. فرض کنید یک سمپاش توربینی هشت عدد نازل دارد. و جهت سمپاشی یک باغ پسته با فاصله درختان 8 متر در یک بار عبور استفاده می شود. در کالیبراسیون از یک نازل در مدت یک دقیقه، 5 لیتر یا کیلو محلول سم جمع آوری شده است. برای پاشش هزار لیتر طبق رابطه فوق، پس از انجام محاسبات باید با سرعت 6 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

کالیبراسیون سمپاش های توربینی

تجهیزات لازم برای سمپاشی در شکل نشان داده شده است.

کالیبراسیون سمپاش توربینی به روش تعیین نوع نازل.
برای انتخاب نازل باید ابتدا سرعت پیشروی تراکتور با سمپاش توربینی باغی یا سمپاش توربینی زراعی بر اساس شرایط مزرعه و یا باغ پیش بینی شود. این انتخاب بر اساس اندازه مساحت مزرعه، میزان تسطیح، وجود جوی و پشته، نوع محصول و شرایط تراکتور مورد استفاده، پیش بینی می شود. سپس با رابطه کالیبراسیون دبی خروجی یک نازل محاسبه شده و پس از محاسبه دبی خروجی، بر اساس جدول انتخاب نازل ها، نازل مورد نظر انتخاب شود.

کالیبراسیون سمپاش های توربینی

هر شرکت سازنده سمپاش یک دسته نازل برای سمپاش خود معرفی می کند. که مشخصات نازل ها در جدولی ارائه شده است. در جدول می توان با استفاده از دبی به دست آمده از رابطه 1 و فشار پمپ سمپاش، شماره نازل را انتخاب نمود. یک نمونه از جدول سمپاش توربینی در زیر آمده است.

کالیبراسیون سمپاش های توربینی

جدول انتخاب نازل سمپاش توربینی

مرور کلی بر کالیبراسیون سمپاش ها

روش های مختلفی برای کالیبراسیون سمپاش های توربینی وجود دارد که هر کدام را شرح می دهیم. این روش ها متناسب با داده های اطلاعاتی موجود و مجهول مورد نظر، فرق می کند. کالیبراسیون سمپاشی دارای 5 مرحله اساسی است که بدین شرح است. برای کالیبره کردن کامل و بی نقص سمپاش انجام تمام مراحل ضروری است.
مرحله اول: بازدید های فنی سمپاش و انجام تنظیمات و سرویس اولیه. دراین مرحله سمپاش از لحاظ سالم بودن، تمیزی فیلترها بررسی می شود.
مرحله دوم: انتخاب نوع و شماره نازل مناسب. دراین مرحله باید نسبت به هدف مورد نظر نازل انتخاب شود. شماره و دبی و دیگر مشخصات آن متناسب باشد. سالم بودن نازل، گرفتگی نداشتن و چکه نکردن نازل ها هم باید چک شود.
مرحله سوم: انجام کالیبراسیون یا میزان بندی
مرحله چهارم: انجام تصحیحات لازم. بدین معنی که در صورت تفاوت در مقدار محاسبه شده و مقدار توصیه شده، چه تصحیحاتی لازم است. در این مرحله با توجه به تفاوتی که با مقدار توصیه شده پیشنهاد می شود ابتدا نازل تغییر کند، بعد سرعت پیشروی و در آخر فشار سمپاشی تغییر کند.
مرحله پنجم: واسنجی . در این مرحله، در صورت نیاز پس از اعمال تصحیحات لازم، باید دومرتبه کالیبره محاسبه شود تا تطابق کامل با مقدار توصیه شده بدست آید.

کالیبراسیون سمپاش های توربینی

مراحل کالیبراسیون سمپاش توربینی به صورت خلاصه در شکل بیان شده است.

منابع

  • رستمی محمدعلی، به آیین محدعلی، راهنمایی شناسایی، کالیبراسیون و تنظیمات سمپاش ها، معاونت آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، 1400.
  • Almond Board of California
  • Ohio State University
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 اظهار نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درباره بنوان

گروه بازرگانی بنوان یک تیم حرفه ای است که با توجه به اهمیت توسعه مکانیزاسیون در حوزه صنعت ادوات کشاورزی و حاکمیت وضع نابسامان در این حوزه که اغلب ناشی از سوء رفتار برخی از تولید کنندگان و توزیع کنندگان سود جو، که آن هم متاثر از به روز نبودن دانش کشاورزان و عدم رسیدگی کافی مسئولین به این امر مهم می باشد، ورود به عرصه توزیع ادوات کشاورزی کرده است.

بنوان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

آخرین مقالات

در خبرنامه ما عضو شوید

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار و تخفیف ها زودتر از دیگران آگاه میشوید.

سبد خرید
Facebook Email Instagram YouTube Pinterest linkedin WhatsApp WhatsApp Telegram
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد